27 januari 2012

Jag minns att jag sprang



Jag minns att jag råkade sätta i sista CD:n först och jag tyckte det var en väldigt svår berättelse att komma in i. Men han sprang i alla fall innan jag kom på att jag var helt fel i berättelsen.

Ron McLartys roman om Smithy Ide som korsar den amerikanska kontinenten på cykel och minns tillbaka hur det var att växa upp med sin psykiskt sjuka syster Bethany. Hennes sjukdom präglade hela familjen, som alltid oroade sig för henne eller var ute och letade efter henne.
Smithy lyckades inte skapa sig ett eget liv, men överlevde med nöd och näppe Vietnamkriget. Hemma igen får han arbete på en fabrik och han isolerar sig och blir sittande framför teven på kvällarna, alltid med en öl i handen.

Hans löpintresse från ungdomen är borta och han ökar stadigt i vikt. Strax efter att båda föräldrarna dött får Smithy besked om att systerns kropp ligger på ett bårhus i Los Angeles. 120 kg tung börjar han en cykeltur som tar honom ändra fram till västkusten men också fram till andra människor och kärlek i form av barndomsvännen Norma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar